Utifrån behovet av bättre belysning i danska hem där begränsningen av oljelampor var normen, vek arkitekten och civilingenjören Peder Vilhelm Jensen-Klint en lampskärm till en fotogenlampa i stengods runt år 1900. Han behövde skärmens funktion för att diffundera det starka ljuset från lågan men samtidigt var papperet tvungen att hålla avstånd från det varma fotogenglaset, därför utvecklades P.V Jensen-Klint med inspiration från den japanska origami korsveckningen, med en krage vinkelrätt mot plissé ringen.

1900-talet

Början

Behovet av ljus i danska hem.

En mångsidig gentleman

Även om vi känner Peder Vilhelm Jensen-Klint som skaparen av den första Le Klint-lampan, var det faktiskt som arkitekt han först blev ett erkänt namn. Hans huvudsakliga arbete som arkitekt är den imponerande Grundtvigskyrkan i Köpenhamn. Bygget av kyrkan påbörjades 1921 och pågick till 1940. Kyrkan stod färdig under ledning av P.V Jensen-Klints son, arkitekten Kaare Klint, som tog över verket efter faderns död 1930. De moderna geometriska formerna, de rena linjer och den klassiska gotiska arkitekturen är spektakulära.

Familjen Klint

Att vika papper till lampskärmar genom korsskarvning, som P.V Jensen-Klint uppfann, blev en familjehobby hemma hos familjen Klint i början av 1900-talet. Hela familjen, inklusive sönerna Tage och Kaare Klint, ägnade flera år åt att förfina den veckade skärmen. Det fanns en konstnärlig kreativitet och uppfinningsrikedom i familjen, som utgjorde grundstenarna för det som senare blev ett belysningsföretag, där flera generationer bidrog.

Familjen Klint tillsammans med Mathilde och P.V. Jensen-Klint omkring år 1926. Överst i mitten står mamma Mathilde med sonen Tage till vänster och barnbarnet Jan. Längst till högersitter Kaare. På golvet från vänster står Kaares son, Esben, och bredvid honom står Tages dotter, Le. Det är förmodligen P.V. Jensen-Klint, som är bildens fotograf.

1940-talet

En värld av ljus

Från familjehobby till företag

Kreativ entreprenör

Tage Klint, son till P.V. Jensen-Klint, var en företagsam man och född entreprenör. Innan han grundade företaget Le Klint var han direktör för De Forenede Automobilfabrikker A/S, som byggde fordon som såldes under namnet Triangel. Dessutom etablerade Tage Klint företagen Lactosan och Sanovo. 1943 grundades Le Klint av Tage Klint.

Den unika detaljen

En av de första lampskärmarna i Le Klints historia är Model 1. Denna lampskärm är direkt baserad på P.V. Jensen-Klints första pärmar från 1901. Men det var Tage Klint som tillförde en avgörande detalj till lampskärmen, nämligen en unik greppkrage som utnyttjar lampskärmens elasticitet för att hålla lampan stadigt på ett stativ. Principen bakom konstruktionen patenterades redan 1938. Det är faktiskt bara tekniken i glödlampan och sockeln på Model 1 som har förändrats sedan 1943.

En känd arkitekt

Redan från start var företaget Le Klint mycket nöjda med P.V. Jensen-Klints andra son, Kaare Klint, som blev professor vid konstakademins skola för möbelkonst. Men Kaare Klint var mest känd som arkitekt och fadern till "Danish Modern", som förmodligen är den populäraste eran inom dansk design. Kaare Klint introducerade begreppet människans anatomi i design, och han designade även flera av Le Klints ikoniska lampor genom åren.

Frugtlygten

Fram till 1930-talet arbetade Kaare Klint med att designa ett helt runt, slutet hängsmycke med veck. Resultatet blev Model 101, även kallad Fruktlyktan, som lanserades 1944. På den tiden var det fascinerande att ett rektangulärt papper kunde vikas till en tredimensionell sfär med sådana komplicerade strukturer. Kaare Klint designade även företagets logotyp och förpackningen, vilket visar att han var mycket medveten om helhetsupplevelsen för konsumenten.

En ikonisk lampa

Inspirerad av japanska papperslyktor är Fruit Lantern fortfarande en ikonisk lampa. Det är faktiskt också ett av de mest sålda hängena på Le Klint. Den tidlösa, klassiska och originella designen gör att den passar in i varje hem, där det behövs en pendel som ger bra och behagligt ljus.

Butiken öppnar

Samma år som företaget bildades öppnades butiken, i Store Kirkestræde 1, i Köpenhamn. Butiken var inredd med Kaare Klints butiksmöbler i Oregon pine, väggarna tapetserades med Gunnar Biilmann Petersens blommiga "Rosentapetet" i blå nyans och arkitekt Mogens Koch, som också hade ritat Modell 105, stod för uppsättningen av lamporna.

Daglig chef för butiken var Lise Le Charlotte Klint, dotter till Tage Klint.

Bilden är från 1943, då Lise Le Charlotte Klint var 23 år.

1950-talet

Nästa generation

Jan Klint återvänder hem

En visionär man

1951 blev regissören Tage Klint svårt sjuk och sonen Jan Klint, som bodde i USA, kallades hem. Två år senare dog Tage Klint, och Jan Klint tog över styrelseuppdraget för Le Klint. Som

affärsman var Jan ljusår före sin tid och hade ett internationellt perspektiv. Jan Klint hade en lite annan bakgrund för en direktör i ett lampföretag. Han är utbildad mekaniker i Danmark och flygingenjör i USA.

På 1950-talet effektiviserades företaget, nya modeller sattes i produktion och exportmarknaden utökades.

Sax lampen

Ingenjören Erik Hansen kunde inte hitta rätt läslampa till sitt sovrum. Han bestämde sig för att tälja en lampa själv. Resultatet blev en vägglampa som kunde dras ut och tryckas in efter behov. När vägglampan var klar gick Erik Hansens fru Ruth Hansen in i butiken Le Klint i Köpenhamn för att hon ville köpa en skärm till lampan. Personalen i butiken och försäljningsdirektören Allan Bock, som råkade vara i butiken den dagen, var så entusiastiska över lampan att den därefter togs i produktion 1952. Sax-lampan är fortfarande en av Le Klints populäraste lampor.

1960-talet

En ny era

Nya Le Klint tar form

Produktutveckling

Med Jan Klint vid rodret inleddes en ny era för Le Klint på 1960-talet. De gick från hyrda lokaler i Odense hamn till att sätta upp egen produktion på Egestubben i Odense Nord, där Le Klint har produktion än idag.

Men det fanns också många nya initiativ på produktutvecklingsfronten. På 60-talet tillkom ett nytt foliematerial som gjorde det möjligt att vika skärmar till helt nya former. Lamporna från 60-talet skilde sig alltså markant från tidigare lampor och fick ett modernare utseende. Fokus låg på design och hantverk, som gjort sig ett namn på både den danska och internationella designscenen.

Made in Odense

Modell 153

Andreas Hansen skapade Model 153 1964. Med sina många facetter och skarpa sicksackveck skilde sig Model 153 från tidigare Le Klint-lampor. Den slutna formen och de många detaljerna i botten gjorde att hänget lämpade sig att hänga högt såväl som lågt. Modell 153 är fortfarande en av Le Klints svåraste lampor att fälla ihop och kräver otrolig precision.

Banbrytande mappar

1967 fick den 20-årige studenten Poul Christiansen sina regelbundna promenader till och från Konstakademins arkitektskola, där han passerade Le Klint-butiken i Köpenhamn. När han tittade in i skyltfönstren drömde han om att designa en lampa som kunde hänga bredvid arkitekternas stora namn. Han började därför vika på fritiden så att han kunde presentera en ny och annorlunda lampa för Le Klint. Genom att vika längs kurvor istället för raka linjer kunde Poul uppnå otroliga former, och när han var redo att visa upp sina idéer gick han in i butiken och presenterade dem för försäljningsdirektören Allan Bock. Det blev början på ett livslångt samarbete mellan Poul Christiansen och Le Klint.

1970-talet

Klint-Fonden

Framtiden är säkrad

Fonden upprättas

Direktör Jan Klint lämnade många viktiga fotspår på Le Klint. En av dem var att grunda Klint-Fonden 1972. Jan ville säkerställa företagets existens och personalens goda arbetsvillkor när han inte längre var där. Sedan 1972 har Klint-Fonden fokuserat på att bevara det goda danska hantverket på Le Klint med produktion i Odense. Stiftelsen är ensam ägare och delar årligen ut stipendier till unga under utbildning samt gynnar anställda i svåra situationer.

Läs mer om Klint-Fonden

Modell 172

1971 ritade Poul Christiansen sitt absoluta mästerverk baserat på matematiska sinuskurvor. Med Modell 172, även kallad Sinus Line, vändes på allvar upp och ner på hur lampskärmar kunde vikas. Med sin innovativa, organiska design bidrog lampan till att få ett internationellt genombrott och därmed stärka grunden för Le Klints export.

1980-talet

Hennes Majestät

Ett kungligt besök

Drottningen besöker Egestubben

I maj 1980 fick Le Klint besked om att Hennes Majestät Drottning Magrethe II ville besöka Le Klint i Odense. Eftersom direktör Jan Klint var på affärsresa i USA fick han ändra sina planer och hoppa på första flyget hem för att ta emot drottningens besök den 9 juni. Genom åren har Le Klint levererat många lampor till hovet, bl.a har prytt den kungliga salongsvagnen samt mottagningsrummen på Köpenhamns flygplats. Den 16 april 2003 utsågs Le Klint till "Leverantör till Det Kongelige Danske Hof".

Modell 368

Modell 368, även kallad Agger-lampan, designades av Flemming Agger 1979. Även om lanseringen skedde 1979 var det under 80-talet som den klassiska lampan blev en ikonisk lampa i skandinaviska hem. Med den svarta metallramen gick det bra med den veckade lampskärmen.

Modell 368 är fortfarande en av Le Klints mest sålda golvlampor.

1990-talet

En ny grund

Hantverket effektiviseras

Från stadsbud till direktör

1989 avled Jan Klint och för första gången i företagets historia anställdes en direktör som inte var från familjen Klint. Den nya direktören hette Kurt Jørgensen, och han var redan ett bekant ansikte i företaget. Då hade han varit anställd i Le Klint i hela 35 år. Kurt började i mycket ung ålder, där han var stadsbud, han jobbade sig upp och slutade som regissör.

Tider av förändring

På många sätt kan man säga att det var med Kurt Jørgensen som grunden lades för det vi idag känner som Le Klint. Processerna i företaget optimerades och investeringar gjordes i marknadsföring och försäljningsutveckling.

Särskilt på 90-talet låg fokus på att utveckla nya baser som var baserade på Le Klint DNA och som passade de redan befintliga skärmarna. Det var ett decennium med många viktiga designsamarbeten som t.ex Michael Bang, Christian Hvidt och Philip Bro Ludvigsen.

1993 kunde Le Klint fira 50-årsjubileum med Kurt som regissör.

Modell 314

Den lilla bordslampan designades av Andreas Hansen 1996. Bordslampan ingick i en större lampserie, och den var gjord av munblåst glas. Med sin ringa storlek och sitt enkla och rena utseende lämpar sig Modell 314 att placeras på många ytor i hemmet och speciellt i den populära bokhyllan Montana, som fick stort fäste i danska hem på 90-talet.

2000-talet

Det moderna Le Klint

En dramatisk start

Från norska fjällen till direktörs tjänsten

Som en del av ett planerat generationsskifte hämtades Kim Weckstrøm Jensen hem från Norge i slutet av 90-talet som exportchef. Men en brand i företaget startade det nya århundradet dramatiskt och Le Klint måste byggas om både invändigt och utvändigt. Det krävdes ny kraft och 2001 tog Kim över posten som direktör. Kim kom med en lite atypisk bakgrund från försvars- och friluftsbranschen. Den nya direktören moderniserade Le Klint genom att bl.a. att optimera organisationen och förnya samlingen av lampor så att nya material fick större inflytande.

Underbar lampa

Den stora innovationen och investeringen för Le Klint i början av det nya seklet var UnderCover-lampan, designad av Philip Bro Ludvigsen. UnderCover var Le Klints första lampa som inte behövde vara gjord av papper eller folie och inte heller behövde vikas. Det var

innovativt eftersom det tog utgångspunkt i konsumentens behov av flexibilitet, eftersom man kunde byta ut inner skärmen och ändra hela lampans utseende. Med Under Cover ingick Le Klint bl.a. ett samarbete med finska Marimekko och deras berömda blommönster "Unikko".

The Bouquet

Vid Aalborg Universitet 2007 designade den unga studenten, Sinja Svarrer Damkjær, en modern ljuskrona som ett examensarbete för civilingenjörsexamen. Lampan hade referenser till en blombukett eftersom den var sammansatt av flera korssplittrade skärmar vars trådar var sammanflätade till ett dekorativt knippe och lampan kom att kallas The Bouquet. I 2019 re lanserades lampserien i en uppdaterad version och är idag en av de mest populära lamporna, som finns med antingen en, tre, fem eller sju skärmar.

2010-talet

Global utsikt

Design och marknadsutveckling

Nya designprofiler

10-talet, och för den delen också 00-talet, var decennier för Le Klint som präglades av många nya samarbetar med designers som var och en tolkade Le Klint-lampan. Tidigare hade man enbart arbetat med erkända danska arkitekter, men det håller på att förändras med ett större fokus på unga designtalanger och nu även fler utländska designers, som representerar en större mångfald från olika delar av världen. Bland de nya designerna kan nämnas Swirl av Øivind Slaatto 2013, Caché av Aurélien Barbry 2014 och Lamella av Jonah Takagi och Hallgeir Holmsted 2017.

Carronade

Carronade-serien lanserades 2016 och designades av den svenske designern Markus Johansson. Den skiljer sig från de klassiska vikta skärmarna genom att vara gjord av aluminium och trä med detaljer i mässing eller aluminium. Med Carronade utökade Le Klint sin kollektion vad gäller materialanvändning. Förutom att vara populär i privata hem används Carronade även i många projekt både på hotell och restauranger, eftersom den finns i många versioner och kan beställas i flera olika färger.

Giga Le Klint lampa

2017 slogs dörrarna upp till ett nytt kultur- och konserthus i Odense som heter Odeon. För att pryda den stora foajén i huset fick Le Klint i uppdrag att tillverka en lampa. Resultatet blev en gigaversion av Swirl-lampan, designad av Øivind Slaatto och producerad i Odense. Med en diameter på hela två meter var lampan så stor att den fick monteras för hand i Odeons foajé. En fullvuxen person kunde röra sig inuti den gigastora Swirl-lampan.

Året därpå 2018 kunde Le Klint fira 75-årsjubileum.

Lamella

2017 designades serien Lamella av den norske designern Hallgeir Homstvedt och den japansk/amerikanske designern Jonah Takagi. Lamella var designduons första samarbete med ett europeiskt varumärke och blev snabbt en populär lampa för Le Klint. Lampan är inspirerad av de fina svängda kurvorna på undersidan av en svamphatt eller svamp, som också kallas lameller. Serien är framtagen med PLICA-tekniken, som är en gammal produktionsteknik som Le Klint lyckats återskapa.

The Love & Light Project

När engelska Isa Dawn Whyte Jensen flyttade till Danmark och upplevde sin första danska jul blev hon genast kär i traditionerna. För hon jobbade med belysning till vardags på Le Klint som Brand Manager fick hon idén att tillföra ljus till det vikta hjärtat. Det blev starten på en insamling där intäkterna från försäljningen fortfarande går till välgörenhet idag. Love & Light Project hjälper individer eller organisationer som har begränsade medel men ger tillbaka till samhället på sitt eget sätt.

2020-talet

Berättelsen fortsätter

Made in Odense

Handla i Odense

Efter mer än 80 år öppnade Le Klint sin andra butik på Oluf Bagers Plads i Odense 2022. Butiken ligger centralt mellan stadens historiska stadsdelar och en ny växande stadsdel. Precis som Le Klint har byggnadens arkitektur referenser till det förflutna men med ett skarpt fokus på nutid och framtid i relation till hållbara materialval.

Dessutom stärkte Le Klint sina samarbeten med utvalda partners runt om i Danmark, som gjort det möjligt att få en ännu mer passionerad serviceupplevelse och uppleva Le Klints hantverk på nära håll.

80-årsjubileum

2023 firade Le Klint sitt 80-årsjubileum. I samband med detta presenterades ett antal nya designs under Köpenhamns designfestival - 3daysofdesign.

En av de stora nyheterna var LE KLINT 80 - Modell 328, designad av fransmannen Aurélien Barbry, som även tidigare designat lampor åt Le Klint. Modell 328 är baserad på den klassiska Le Klint-lampan med veckad skärm, men den har också ett starkt modernt utseende och är gjord av ek med mässingsdetaljer.

Förr, nutid och framtid

Le Klint försöker medvetet att inte följa snabba trender i tiden, utan vi jobbar för att träffa trender som är både tidlösa i sina funktioner, material, färger och former. Ofta får vi faktiskt höra att våra klassiska lampor fortfarande är moderna i sitt uttryck. En Le Klint-lampa kan därför lätt hänga i ett hem i många decennier och föras vidare till nästa generation, som fortfarande kommer att tycka att den är vacker.

Vi är stolta över att ha upprätthållit produktionen i Odense, där vi startade 1943. Hantverket är något alldeles speciellt för oss och vi håller därför fast vid vårt beslut att Le Klint är ett "Made in Odense"-företag. Med starka rötter i det förflutna strävar vi ständigt efter att utveckla vårt varumärke för framtiden.